СИЛОВИЙ БЛОК. ОКРЕМІ АСПЕКТИ КОНЦЕПТУ РЕФОРМУВАННЯ: ПЕРШИЙ ПОГЛЯД

Силовий блок[i]: Військове Відомство.

Новий час — Нові виклики. Буремність життя, світовий перерозподіл, зовнішні та внутрішні загрози для держави, ставлять Україну перед нелегким вибором. В історичному аспекті Україна, як незалежна держава прожила 30 років. Перед нею постала велика кількість викликів і один з найголовніших, на поточний момент — ВИЖИВАННЯ. Зараз вирішується майбутня доля держави. Люди вже починають чітко усвідомлювати, що жити по старому вже не вдасться: або країна зміниться (стане успішною) або втратить черговий шанс і хто зна коли з'явится чергове "вікно можливостей".  До уваги читачів пропонується цикл візій Олександра Темного по окремим питанням які можливо стануть у нагоді майбутнім реформаторам чи небайдужим громадянам.  Автор не претендує на всеосяжність чи істинність того чи іншого ступеню, а просто пропонує своє бачення по окремим питанням. 

В даному материалі хочу розглянути окремі аспекти армійського життя. Колись, в одному з своїх дописів, я порівнював державу з людиною (для покращення асоціацій), де громадяни — це кістяк, економіка — кровеносна система, а "силові" відомства — м'ясо/м'язи та шкіра. Всі складові безумовно між собою пов'язані (і з усіма ми ознайомимося), однак розпочати пропоную з армії та тих окремих аспектів, які є для неї (на думку автора) критичними. Отже:

Грошове утримання

Військове відомство є невід’ємною складовою гарантування безпеки держави разом з органами  держбезпеки та поліцією. Військовослужбовці повинні мати відповідне грошове утримання (значно більше аніж нинішнє) для мотивації несення служби та,  одночасно, забезпечення лояльності уряду і зниження негативного сприйняття системних реформ (передбачається ціла низка відповідних заходів із зміни системних засад існуючої економічної моделі)

Розрахунок грошового утримання пропонується «прив’язати» до базової тарифної сітки (її треба окремо розраховувати зважаючи на необхідність перегляду підходу до визначення понять мінімальної з/п та прожиткового мінімуму[ii] і на поточний момент пропонується сам принцип реалізації) і здійснювати кінцеві виплати з урахуванням додаткових мотиваційних заходів. Наприклад до суми базового окладу військовослужбовця (в залежності від рангу/класу та посади) будуть додаватися мотиваційні виплати (за рівень фізичної підготовки/класну кваліфікацію/вчений ступінь чи звання/вислуга літ). Тарифний крок (різниця між тарифами та розрядами) пропонується встановити у еквіваленті 50-70 у.о.(величина тарифного кроку визначається поточним моментом і її слід розглядати лише у якості прикладу). Таким чином за певних умов (кваліфікаційні дані та вислуга років) навіть контрактник може отримувати «офіцерську» з/п

 

Особовий склад

Основа – добровільна служба по контракту. Базовий[iii] Контракт заключається на 2-3 роки (визначається часом на теоретичне засвоєння та практичне осягання необхідного курсу з підготовки) і по закінченню гарантує отримання військового квитка — обов’язкової умови для служби  у структурах що належать до силового блоку, отриманні ліцензії на автоматичну зброю[iv], додаткові бали для вступу у профільні виші тощо.

На нашу думку повинна бути радикально переглянута соціальна структура у ЗСУ та збільшене дистанціювання між рядовим та офіцерським / сержантським («напівофіцерським») складом. На поточний момент на офіцерський склад фактично покладені не лише командирські функції, а й організаційні та бюрократичні. Офіцер не лише відповідає за все, а й особисто організовує (підписує рапорти, запити, складає характеристики на особовий склад і т.п.). Сержанти також виконують / використовують, на нашу думку, не зовсім ефективний функціонал — просто дублюють команди офіцера (що безумовно потребує зміни – збільшення повноважень та обов’язків з відповідним фінансовим стимулюванням)

Отже маємо некваліфіковане використання офіцерського складу (що навчалося у спеціалізованому виші 5 років). Його основне завдання КЕРУВАННЯ ПІДОРОЗДІЛОМ У БОЮ та КОНТРОЛЬ стану різних питань ефективного функціонування підрозділу — морально-психологічний стан особового складу та його довольство, стан зброї та інше. Інші функції повинні бути покладені на сержантів (командири відділень, заступники командирів взводів — безпосередньо опікуються особовим складом та його поточними проблемами) та прапорщиків (відповідають за технічний склад зброї та озброєння) – середню командну ланку, що мають відповідну освіту.

Цілком природньо, що Сержанти / Прапорщики / Офіцери повинні проживати окремо від особового складу та одні від одного (сержанти окремо, прапорщики окремо, офіцери окремо). Змішувати їх на спільній жилплощі не можна.

 

Дисципліна

Є пропозиція передати гарнізонні гауптвахти у відання військової поліції. Військовослужбовець туди може потрапити за рішенням командира взводу чи вище. Можливо є сенс зберегти виокремленні (від основного складу) дисциплінарні команди куди потрапляють ЛИШЕ ЗА РІШЕННЯМ СУДУ.

За начальниками зберігається право накладення стягнень в тому числі й таких, що впливають на грошові виплати (демотиваційний вплив для профілактики чи запобігання правопорушень).

Прояв необґрунтованої (такої, що не передбачає оскарження) непокори чи образа офіцера (навіть у випадках непов’язаних з безпосереднім виконанням службових обов’язків), є підставою для звільнення солдата/прапорщика/сержанта. Застосування фізичної сили (впливу) проти офіцера (сержанта/прапорщика – з боку солдат) чи загроза застосування фізичної сили є підставою для ініціювання проти винного кримінального впровадження. Це також є вірним і стосовно рядового складу, коли солдату заподіюється шкода з відома офіцерського («напівофіцерського»)  складу або за їх бездіяльності.

Образа офіцерів з боку інших офіцерів розцінюється (за умови відсутності пом’якшувальних обставин) як невідповідність займаній посаді і може слугувати підставою до звільнення. Рішення (вердикт) подібних інцидентів може бути покладене на Суд Офіцерської Честі (по суті – варіант третейського суду), як допустиму альтернативу кримінального розгляду військовою поліцією.

 

Бойова підготовка

Здійснюється спеціально навченими профільними та галузевими інструкторами на спеціальних (учбових) полігонах при військових частинах. Сержант за розкладом  приводить свій підрозділ до такого «вузького» спеціаліста і той проводить відповідне заняття. На подібному занятті може бути присутній (у якості спостерігача) офіцер або, паралельно проводитися спеціальне навчання для офіцерського складу.

 

Аутсорсинг

Цілком логічним та виправданим вбачається покладання тилового забезпечення у стаціонарних умовах на приватні організації на конкурсній основі (наприклад через ту ж саму систему «Прозорро» чи якось інакше — в данному випадку головне принцип).

Особовий склад компанії переможця для проведення робіт пропонуємо організовувати вахтовим методом і до його складу не повинні входити місцеві мешканці. Це буде додатковою пересторогою стосовно корупції та розкрадання майна військових частин.

 

Вища військова освіта

Кількість військових вузів повинна бути обґрунтовано мінімальною, а самі виші – укрупненні. Можливо (це треба додатково аналізувати та обговорювати) є сенс мати 2 загальновійськових виші, 2-3 Військово-Медичні Академії (для забезпечення фахівцями не лише військового спрямування але й суміжних проблем цивільного захисту) та 2-3 Університета Фізичної культури (готує широкий спектр спеціалістів з ФП – для армії, поліції, розвідки, МНС – з урахуванням галузевих особливостей та необхідних спецкурсів)  та по одному – профільному (ВМФ, «Повітряних» сил, Протиповітряних сил – Зенітно-ракетне, Логістики та Тилового забезпечення, Зв’язку та РЕБ, Цивільної оборони / МНС)[v], Багатопрофільний військовий Університет. Цілком логічною вбачається розбудова (ситуативно за запитом чи футурпрогнозом) філіальної системи окремих вишів.

Поглиблення галузевої чи спеціальної підготовки офіцерів здійснюється силами спеціалізованих магістратур при Академіях чи Університетах (наприклад Загальновійськовому, Багатопрофільному чи Військово-Медичній Академії).

Вступ до подібних вишів мають право громадяни України віком до 35 років на конкурсній основі. Для запобігання зловживань з боку «офіцерських династій» вбачається логічним організовувати відкриті  списки абітурієнтів і якщо у поступаючих наявні родичі у лавах ЗСУ на офіцерських посадах то ця інформація повинна відображатися у відповідних графах (при виявленні фактів корупції при вступі у військовий вуз і задіяння родинних зв’язків, винні повинні бути звільнені з військової служби).

Особливу увагу слід звернути на можливість організації стажувань курсантів у іноземних вишах, а також набуття реального досвіду (обмеженого чи повного) у складі миротворчих місій контингенту ООН (чи хто буде на той час) чи у складі іноземних армій дружніх країн, які здійснюють проведення різного роду бойових операцій.

 

Середня військова освіта

У зв’язку із прогнозованим збільшенням ролі сержантів та прапорщиків у функціонування ЗСУ треба передбачити  (чи розробити з «0») відкриття спеціалізованих учбових центрів для підготовки «напівофіцерського»[vi] складу

 

Виховна робота

Атавізм радянської епохи.

Виховною роботою повинні займатися у школі чи виші. На момент підписання контракту більшість майбутніх військовослужбовців уже будуть сформованими психотипами. Частково (остаточну функцію) можна покласти на сержантів та капеланів.

 

Релігія

Штат капелланов імовірно є сенс розширнти (кількісно та конфессіально). Логічно було б ввести для капеланів аналоги офіцерських звань та відповідні виплати.

 

Жінки

Не має задовільного бачення контекст[vii] цього питання. Треба думати. Є протиріччя між бажанням створення професійної армії та наявності в ній жінок. Можливо виходом стало б залучення жінок до некомбатних підрозділів…

 

Іноземці

Вважаю за доцільне перейняти досвід Іноземного Легіону (Франція)

Вербувальні пункти при посольствах у всіх країнах світу. Можуть претендувати на посаду солдата на загальних підставах за умови проходження необхідних іспитів. Кар’єрний рост – можливо до «напівофіцерів»…

 

Озброєння

Закуп здійснюється на конкурсній основі. В ідеалі (на поточний момент поки що нереально) – в першу чергу у вітчизняного виробника (принаймні паритет заявлений, а домінанта - зазначена)

 

Рода військ

Зводити з «0» з урахуванням зміни принципів ведення війн та їх урізноманітнення.

 

Розвідка та контррозвідка

Складне та неоднозначне питання. Складність полягає у необхідності подолання принципу суміжності у різних відомствах. В ідеалі ВСІ ВИДИ РОЗВІДКИ ТА КОНТРРОЗВІДКИ повинні бути підпорядковані ОДНОМУ МІНІСТЕРСТВУ (чи Відомству). Однак в даному контексті виникає проблема з безпековою суміжністю та економічною. Треба думати…

 

Як хотілося б…(можливо помилково)

ВСЯ БЕЗПЕКОВА ФУНКЦІЯ належить ОДНОМУ МІНІСТЕРСТВУ (назва неважлива). Само МІНІСТЕРСТВО поділяється на кілька Відомств: Військове, Розвідка та Контрозвідка (в тому числі, у вигляді главків/департаментів — Зовнішня розвідка, армійська, безпекова – шпіонаж та антитерор, економічної протидії – економічний шпіонаж, саботаж, контрабанда тощо), Державної Безпеки, Економічної Безпеки та Розвитку (ДБР/БЕБ/Податкова/Митниця), Кримінальної Безпеки тощо    

 

Підрозділи цивільної оборони

Окрема тема

 

Держ.резерв

Окрема тема

 

Військова прокуратура, військово-слідчі структури, військові суди

Утворюють окремі, можливо навіть, паралельні структури. Прямо підпорядковані Конституційному Суду, який є для них найвищою інстанцією.

Очільники – головний військовий прокурор, керівник військово-слідчих структур та військові судді призначаються Прем’єр-міністром (чи Президентом, в залежності від моделі устрою) зі згоди Парламенту.

Кадри готуються окремою кафедрою Військового університету під особливим контролем громадського суспільства

 

Інше

Окремим блоком іде поліція та пенітенціарна система (є окремі різночасові нотатки – чернетки) які треба позводити у щось ціле.

Окремо питання про вільне володіння зброєю (дозвіл та ліцензія)

 

Є передчуття, що треба розігрувати карту професійних найманців. Стати першою країною де військовий найм – окремий вид бізнесу який підтримується та мотивується державою, гарантується захист державою і який водночас буде виступати у якості додаткового гаранту збереження Держави (заборона брати військовий найм проти України чи її суб’єктів на території України) що прихильно віднеслась до найманців — з цього моменту НАЙМАНЦЮ Є ЩО ВТРАЧАТИ

©Олександр Темний

 

Примітки:

[i]  Кількість Міністерств повинно бути максимально зменшено. Міністерство повинно відповідати за напрямок. Наприклад МІНІСТЕРСТВО ДЕРЖАВНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ІНТЕРЕСІВ складається з кількох Відомств (зі своїми главками): Військового (Армія), Розвідка/Контррозвідка/Реагування, Державної Безпеки (внутрішні підрозділи: Економічної Безпеки та Розвитку, Кримінальної Безпеки, Цивільної Безпеки – типу МНС); МІНІСТРЕСТВО ЗОВНІШНІХ СПРАВ (Дипломатія, Інвестиційна привабливість, Культурна ескспансія тощо) МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ (Наука, Медицина, Освіта, Культура, Спорт, С/Г і т.п.), МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ ТА  РОЗВИТКУ (Фінанси, Податки, Прогнозування, Експансія)

[ii]  Мінімальна з/п не може бути меншою аніж прожитковий мінімум (до речі як і пенсія – реформування пенсійних засад – окрема тема). Прожитковий мінімум пропонується визначати як сукупність обов’язкових щомісячних витрат 1 особи, що складається із видатків на оплату комунальних послуг 1 кімнатної квартири (базовий принцип) + харчування  + мінімальні поточні витрати (підтримання наявності одягу/взуття)+ аптека+культурні видатки = 300-400 у.о.

[iii] Пролонгаційний термін – 1 рік, у особливих випадках — до закінчення Події.

[iv] Ми розрізняємо дозвіл на вогнепальну зброю (мисливську  чи короткоствольну "цивільного" зразка) та ліцензію на автоматичну (військового зразка)

[v] Запропонований перелік подається у якості прикладу

[vi] Ми часто застосовуємо термін «напівофіцерский» у зв’язку з необхідністю посилення дифіренціійного сприйняття цього край важливого прошарку армійців на плечі якого буде лягати основний тягар праці з особовим складом, який неодмінно виникне  після реформи. Ці люди – «більше аніж солдат» але  «менше аніж офіцер» — це справжній кістяк армії, над додатковим мотивуванням якого треба ще окремо розмірковувати

[vii] Питань більше чем відповідей. Утримувати жінку-військовослужбовця який за фізичними кондиціями слабший за чоловіка з точки зору платника податків є недоцільним. Так само як і створення «військових» сімей (де обоє супругів служать ). Однак є спеціальності де недоліки фізичної конституції жінок можуть бути скомпенсовані їхніми перевагами у реакції чи концентрації. Одним словом ТРЕБА ДУМАТИ

При оформленні матеріалу було використано форто з ресурсу uainfo.org